Synttärimatkan päivä 7, Amed: Huikeat näkymät merenpinnan molemmin puolin!

bali amed (8)bali amed (11)

Matkapäiväkirja 11.10.2014

Tänä aamuna heräsimme elävinä Mundukista, jee! Ötökät, liskot eivätkä hämähäkit olleet päässeet yöllä kimppuumme ollenkaan. Pakkasimme vähän rojuja kasaan ennen kuin menimme Puri Lumbung -hotellin aamupalalle. Hotellin ravintolasta avautui lumoavat näkymät yli Mundukin – vehreää oli silmän kantamattomiin ja horisontissa siintivät vielä komeat vuoret.

Aamupalan jälkeen menimme köpöttelemään ”isolle” hotellin ohikulkevalle tielle, mutta sitä oli aika ärsyttävä kävellä kun mopot ja autot huristivat tosi läheltä ohi, joten käännyimme jollekin pikkutielle ja tupsahdimme pian takaisin hotellialueen pihamaalle. Valokuvailimme paikkoja, annoimme aamupalalta mukaan ottamiamme ruokia vastaan tulleille kulkukoirille, ja lähdimme sen jälkeen huoneeseen pakkaamaan loputkin tavarat kasaan.

Edellisenä päivänä tilaamamme autokyyti saapui hotellin pihaan kello 12:00. Check-outin yhteydessä saimme vielä uudet lahjapaketit mukaamme (edelliset löysimme hotellin sängylltä tulopäivänä), niissä oli sisällä kuulemma paikallista kahvia. Kiitimme kivaa respan poikaa, ja lähdimme autolla kohti seuraavaa Balin itäosissa sijaitsevaa matkakohdettamme. Kohteena oli pieni kalastajakylä nimeltään Amed.

bali munduk_c_matka_.jpg bali munduk (8) bali munduk (3) bali munduk (4) bali munduk (5) bali munduk (6) bali munduk (1) bali munduk (7)

Matka Mundukista Amediin oli pitkä, eikä reitin varrella ollut kamalasti nähtävää, joten otimme moottorin huristessa torkut. Zzzz…. Loppumatkasta näimme vilauksia myös merestä, sekä jostain syystä savuavasta Mount Agung -vuoresta. Ilmeisesti rinteillä oli metsäpaloja, joita Balilla on jonkin verran tähän aikaan vuodesta. Syksy on vielä ollut normaalia paljon kuivempi, sadetta ei olla saatu niskaan juuri yhtään, joten metsäpalovaara on kuulemma normaalia suurempi. Mount Agung tosin on tulivuori, joten siinä mielessä metsäpaloista nouseva savu on parempi vaihtoehto kuin tulivuoren purkauksesta johtuva..

Ajomatkan piti kestää 4 tuntia, mutta me hurautimme seuraavien öiden majapaikkamme Baliku Dive Resortin pihaan noin 3 tunnin matkanteon jälkeen, kuski oli nopea.

Veimme kamat huoneeseemme, joka oli melko hulppea. Huone sijaitsi korkealla rinteellä (hitosti rappusia kavuttavana), ja siihen kuului partsi, jossa oli oma ruokapöytä ja tosi iso divaani. Huoneesta (sängystä ja partsilta) näki erinomaisesti viereisen kalastajakylän yli rannalle ja merelle. Mietimme, että verhot pitää jättää auki illalla, jotta voimme herätä aamulla tähän upeaan maisemaan!

bali amed (2)bali amed (3)bali amed (4)bali amed (5)bali amed (7)  bali amed (9)

Automatkalla meille oli tullut nälkä, joten lähdettiin syömään. Hotellin läheltä löydettiin Eka Purnama -niminen ravintola, jossa syötiin, ja katseltiin kuinka läheisellä rannalla väki snorklasi. Näkymät olivat ravintolan terassilta upeat, ja ihan siinä sai henkeä vedellä ja ihastalla kaunista näkymää. Sattumalta ravintola (joka toimi myös hotellina) vuokrasi snorklauskamoja, joten vuokrattiin sieltä maskit ja snorkkelit, haettiin huoneestamme räpylät ja vesikamera, ja suunnattiin sen jälkeen vauhdilla rannalle vähän verestämään snorklaustaitoja.

Ranta oli täynnä pieniä ja isompia pyöreitä kiviä, jotka tuntuivat jalkojen alla aika ikäviltä, joten veteen meno oli hankalaa, mutta päästiin sinne kuitenkin. Vuokrakamamme hieman vuosivat, mutta sen verran niillä tuli toimeen että uitiin vähän kauemmas, ja löydettiin vahingossa syy miksi paikalla oli niin paljon muitakin snorklaajia: rantaan oli 2. maailmansodan aikana uponnut japanilainen laiva, jonka hylky oli nyt korallien ja kalojen valtaama. Ihmeteltiin hylkyä, otettiin kuvia ja Huli uskaltautui sukeltamaankin hylyn lähelle. Herra Longfield tunsi olonsa vähän orvoksi ilman kelluntaliiviä, joten lähdettiinkin sitten melko pian takaisin kohti rantaa. Huomenna sitten lisää!

bali amed (12)bali amed (10)bali amed (1)bali amed (13)

Ranta oli kivien lisäksi täynnä vieri viereen parkkeerattuja paikallisten kalastajien omin käsin väkertämiä puuveneitä. Aikamme rantaa pitkin käveltyämme käveltiin kalastajien asumusten läpi tielle, ja sitä pitkin takaisin hotellille, jossa käytiin vielä uima-altaassa uimassa. Sovittiin hotellilla vastaanoton miekkosen kanssa, että huomenaamuna käydään nostamassa rahaa, ostamassa kunnon snorklausvälineet, ja käydään kalastusveneellä muutamassa paikassa snorklaamassa.

Huoneeseen päästyämme käytiin kynttilän valossa vaahtokylvyssä, ja tilattiin hienoon ruokailupartsiimme huonepalvelusta kunnon 3 ruokalajin ruoat. Listalta oli vaikea valita mitä otetaan, joten päätettiin, että syömme näin joka ilta, jotta saamme mahdollisimman monta ruoka-annosta testattua. Päätös syödä illalliset hotellilla oli hyvä siitäkin syystä, että liikkuminen Amedissa on jalan aika hankalaa – välimatkat paikkojen välillä on melko pitkiä, ja tiet ovat kapeita, joten niillä on tosi ärsyttävää kävellä mopojen ja autojen huristaessa tosi läheltä jatkuvasti ohi. Meidän olisi pitänyt melkein vuokrata skootteri, jotta olisimme päässeet liikkumaan hotellilta fiksusti. Kävi siis tosi hyvä tuuri, että Baliku Dive Resortin safkat olivat hirmuisen herkullisia. Se skootteri kyllä tullaan vielä vuokraamaan, mutta vasta hieman myöhemmin..

Ruokaa odotellessa luimme hinduista iPadilla, ja katsoimme divaanilla kuinka tuuli yltyi ja väänteli läheisiä puita ja paiskoi ikkunoita. Bongasimme seinällä olevasta lampusta myös liskon, se oli vähän pelottava. Pian ruoat jo saapuivat, ja kuten jo sanoin, ne olivat tosi hyviä! Meidän oli ihan pakko jättää tarjoilijalle kunnon tipit, kun tajuttiin minkä matkan hän joutui kulkemaan painavien ruokakippojen kanssa aina ylös meidän huoneeseemme asti. Baliku Dive Resort sijaitsee tosiaan rinteellä, ja sen huoneisiin oli hurjan jyrkät ja pitkät portaat.

Ruoan jälkeen olikin sitten ihana kömpiä pitkän päivän päätteeksi isoon sänkyyn ja sulkea silmät miettien mitä kaikkea kivaa koemme huomenna pikkuisen kalastajaveneen kyydissä! Nati nati.

bali amed baliku dive resort (3) bali amed baliku dive resort (4) bali amed baliku dive resort (1) bali amed baliku dive resort (2)

Matkan aikana matkapäiväkirjaan kirjoitetut kuusi ensimmäistä päivää voi lukea seuraavien linkkien takaa.

Synttärimatkan päivä 1, Singapore: Clarke Quay ja ritsa

Synttärimatkan päivä 2, Singapore: Southern Ridges, Pete’s Place ja Singapore Sling

Synttärimatkan päivä 3, Singapore: Infinity Pool, kello viiden tee ja Gardens by the Bay

Synttärimatkan päivä 4: Siirtyminen Ubudin viidakkohotelliin

Synttärimatkan päivä 5, Ubud: Aamukävely, päiväuinti ja ilta La Viewissä

Synttärimatkan päivä 6: Kakkakahvi, Jatiluwih, Batukaru ja Munduk vesiputouksineen

2 kommenttia artikkeliin ”Synttärimatkan päivä 7, Amed: Huikeat näkymät merenpinnan molemmin puolin!

1. Mahtavat kuvat:) Snorklauksesta tuli mieleen omat snorklaussessioni Bonairen saarella,jossa on ihan mahtavat näkymät vedenpinnan alla.

• Kiitos Jael! :) Snorklaus on kyllä hurjan kivaa hommaa. Ehkä me vielä jonain päivänä uskalletaan myös mennä sukeltamaan. :)